Am văzut la foarte multă lume o atitudine de scârbă și repulsie față de ospătari și o atitudine mizeră. Se comportau ca și acum ospătarul ar fi o slugă. Oamenii au tendința să vorbească urât cu ospătarii, să îi înjure, să urle la ei că mâncarea nu a fost destul de sărată sau milkshake-ul nu a avut destulă ciocolată. Habar nu am. Se găsesc destule motive să urli la un ospătar.

Însă oamenii nu sunt conștienți că ospătarii nu sunt slugile lor, nu trebuie să îi umilească și să se comporte urât. Dar totuși o fac. Lasă mizerie, bărbații macho prind ospătărițele de fund. Fac consumație și apoi pleacă fără să plătească. Atunci, ospătarul trebuie să plătească din buzunarul lui, fiindcă el se face vinovat. E vinovat că alții sunt nesimțiți și au crescut în pădure.

Am servit la nunți ani de zile, veri întregi. Sâmbetele și chiar duminicile mi le petreceam plimbându-mă dintr-o parte în alta a unei săli imense, aducând beri, ciorbe, fripturi, umplând pahare cu whiskey. Nu am avut incidente neplăcute în mod deosebit, dar au fost câteva situații care m-au lăsat cu un gust amar în gură și m-am gândit la oamenii care fac asta aproape zi de zi și nu doar de câteva ori pe an, vara, așa cum făceam eu. Am văzut țigări stinse în pahare. Zeci de pahare vărsate de vin, de coniac, de suc, de apă vărsate pe fețele de masă. Am văzut oameni care au trimis paharele înapoi la spălat doar fiindcă au putut. Am văzut mese întregi care comandau doar când aduceam o comandă ca să mă vadă cum mă plimb, cum mi se umflă picioarele și nu mai pot să calc cum trebuie. Să vadă cum mă chinui să zâmbesc și să fiu drăguță și să râdă apoi pe sub mustăți. Fiindcă așa cred ei, că ospătarii trebuie umiliți.

Am mai avut o situație, tot la o nuntă, în care o domnișoară, fostă colegă de generație cu mine, a zis unei alte tinere care împărțea masa cu ea:

„Uite-o și pe asta, a scris două cărți, e la facultate și mă servește pe mine la masă. Să vezi c-o rezolv eu să nu mai fie cu nasul pe sus”.

Și m-a trimis. Și iar m-a chemat. Și iar m-a trimis. Și m-am dus și am zâmbit de fiecare dată și i-am răspuns frumos. Fiindcă nu ai ce face. Clientul are întotdeauna dreptate.

Eu în Cluj ies de cele mai multe ori în Shadow. E localul meu de suflet și merg cu un drag nemaipomenit acolo. În timp, am ajuns să îi cunosc pe ospătari și să mă atașez de ei. Sunt oameni harnici, mereu cu zâmbetul pe buze, care lucrează de dimineața până seara și nu i-am auzit să se plângă. Zâmbesc și aduc comenzile fără să comenteze. Le las de cele mai multe ori bacșiș și când nu am, îmi cer scuze. Sunt oameni faini, care mă întreabă cum mi-a fost ziua și mă întreabă ce am mai scris sau ce știri am mai făcut. Nici pe ei, nici pe alții, nici într-o mie de ani nu aș putea să îi umilesc doar fiindcă sunt ospătari și nu-s doctori sau dentiști sau creatori de modă. Atunci, voi de ce-i umiliți? Pe mecanicul care vă repară mașina de ce nu îl umiliți? La electrician de ce nu urlați? Pe casierița de la bancă de ce nu o prindeți de fund?

Mai avem cale lungă până la civilizație.

84 thoughts on “Ospătarii nu sunt slugile tale

    1. Bucataria e de vina, cum prepara mancarea,si ce gust are, eu am gasit un fir gros de par in mancare de la bucatarie , nu ospatarii sunt de vina.

      Like

  1. Si la mecanic se urla si se injura. Raman uimita cand vad client la mecanic care urla si ii smulge cheia din mana ca nu a strans surubul cat a crezut el de mult. Suntem o natie de ” super oameni ” experti in tot si toate si totusi nu ne pricepem la nimic.

    Like

  2. In mare parte este adevărat , ospătarul nu este sluga nimănui, el trebuie sa servească clientul care la rândul sau trebuie sa fie binecrescut , dar din păcate anumiți ospătari și-o cer! Nu își fac treaba cum trebuie, te așezi la masa și de multe ori aștepți minute in șir pana se trezește sa îți aducă meniul, deoarece e mai important sa stea pe Facebook, îți aduc altceva decât ai comandat, sau uita sa îți aducă salata, apoi trebuie sa mai aștepți pana trece iar prin zona, bineanteles ca nu ti-a pus și oliviera pe masa…exemplele pot continua la nesfârșit. Dar când este vorba sa îți aducă nota de plata, atunci ca prin minune , totul se mișcă mai repede, mai ales număratul după încasare, sa vadă cât a lăsat fraierul care la rugat/o sa ii aducă și salata sau o oliviera! Deci in concluzie , ca la spălat mașina și in ospătărie, dacă vreți șpagă, faceți-va și voi meseria cum trebuie.

    Like

    1. Dupa un astefel de comentariu dai dovada ca si tu te incadrezi in categoria de prost crescut, daca ai o problema nu agresezi osptarul/a pur si simplu mergi la manager si rezolvi problema, dar din pacate la noi in tara inca este mentalitatea de cioban obosit de la munte si pana nu faci un astfel de job nu ai de ce sa comentezi ca nu ai de unde sa stii ce probleme are persoana respectiva!!

      Like

    2. Daca tu ai vazut ospatari care stau pe Facebook si nu te-au servit ai dreptate.Dar te-ai gandit sau ai intrebat un ospatar cate mese trebuie sa serveasca pentru ca patronul nu vrea sa suplimenteze numarul de ospatari?
      Te-ai gandit ca atunci cand ajungi la masa iyi aduci aminte ca vrei si un sos sau mai vrei o chifla si ospatarul nu te poate lasa sa astepti pentru ca tu deja ai preparatul pe masa si in loc ca el sa mearga la ceilalti clienti ,face inca un drum pentru tine iar si masa din stanga sau dreapta asteapta meniul.Uite asa se decaleaza timpul pentru comenzi.
      Cand intri in restaurant vrei sa mananci in 10min si incepi sa tipi ca vezi ,ca stii ,ca poate.
      Cand o sa fim educati atunci o sa fie bine(este valabil pentru toata lumea).
      Faceti asa ceva afara ca sunteti evacuati si nu o sa puipiciorul a doua oara in acel restaurant.

      Like

    3. Alex…. In primul rand nu e vorba de spaga, e vorba de tips. Tips care nu e doar pentru cine iti spala masina sau cine te serveste la masa. Sigur daca Osho ar scrie o carte despre……ai intelege si ai fii mai generos……altfel……sper sa nu ajungi in locatia in care lucrez ca ospatar!

      Like

    4. Ospatarii nu primesc spaga , primesc tips . Spaga se da sa ” cumperi” un serviciu , sa ai un avantaj etc , pe cand tipsul este mai degraba o recompensa . Fyi.

      Like

    5. Ai dreptate!Fix asta voiam eu sa scriu,dar se pare ca ai scris tu inaintea mea.Inteleg ca daca esti ospatar/ospatarita incerci sa iei apararea breslei tale,dar exact cum a spus si Alex,hai sa nu vedem doar partea plina a paharului.Si in legatura cu”ospatarii zambesc si sunt draguti pentru ca clientul are mereu dreptate”nu sunt de acord.Am intalnit ospatari cu o nesimtire crasa,in sensul ca daca le reprosezi ceva,sar cu gura pe tine mai rau ca niste tate.Plus ca zici ca sunt unii nesimtiti si lipsiti de cei 7 ani de acasa,dar am dat peste ospatari care nici”multumesc”sau”o zi buna”nu stiu sa zica.Mi se pare penibil ca eu,ca client,sa zic”multumesc”sau”o zi buna”unui ospatar,si sa nu mi se raspunda…

      Like

    6. Nu stiu ce meserie practici dumneata de vorbesti asa de sus si despre cum ar trebui practicata aceasta meserie. Romanii ,in mare parte traiesc cu acete ganduri “platesc ce aia a mea” ,din pacate. Cand ceri o apa .ai putea sa pui virgula si sa spui si cu lamaie …nu dupa ce iti aduce apa sa urli dupa lamaie. Cand un preparat de bar sau de bucatarie este in neregula ,clar nu e vina ospatarului. El doar aduce ce a preparat barmanul sau bucatarul.si daca te comporti omeneste te intelege si te si ajuta . Si as mai continua dar sunt la munca si am treaba.si din partea ospatarului exemplele ar continua.. catre voi care le stiti pe toate

      Like

    7. Daca atitudinea ta lasa de dorit , poti sa fi sigur ca la un moment dat vei fi tratat la fel … iar in privinta ” bacsisului ” pastreaza-l si cumparati niste bun simt si maniere… Domnule client

      Like

  3. Hai ca asta ii o mare aberatie, in primul rand nu esti obligat ca client sa lasi bacsis asta e o metoda romaneasca ca sa demonstrezi ca tu ai de unde ! bacsis lasi atunci cand ai o servire de 5 stele si ospatarii sunt amabili cu tine, imbracati elegant si poarta manusi cand te servesc ! Nu atunci cand ei vin in sictir si nici nu stiu cum sa iti puna mancarea pe masa, tacamurile si sa nu mai vorbim ca daca ai asezat corespunzator unui anumit mod furculita si cutitul in farfurie nu stiu ce inseamna asta ! In primul rand ar cam trebui sa iesiti pe afara sa vedeti ce inseamna un ospatar ce merita bacsis, acel om stie de la A la Z toate regulile e imbracat corespunzator si are un comportament exemplar ! Sunt scoli pentru asa ceva si o gramada de cursuri, iar referitor la bacsis sunt tari unde e inclus in nota de plata, dar stati linistiti ca e justificat la cum esti servit ! Ospatarii din romania sunt majoritatea tineri care lucreaza doar sa faca un ban si sa astepte bacsisul ala ! Asa ca uneori comportamentul “urat” cu ospatarii e si justificat ! Nu mai dramatizati atat ! Prima oara vedeti invatati si apoi comentati despre civilizarea noastra a clientilor !

    Like

    1. Unde am scris eu, in toata opinia asta ca cineva e obligat sa lase bacsis. Era vorba despre atitudine si despre cei 7 ani acasa. Nu am zis hai lasati bacsis sau hai comportati-va frumos cu ospatarii nesimtiti. Imi pare rau ca nu ai inteles ce am scris. Voi incerca sa scriu mai bine data viitoare.

      Liked by 1 person

      1. Liviu are dreptate in ceea ce priveste acest subiect .In mare parte cei care servesc la masa sunt angajati care nu sunt de meserie …pentru ca ospataria este o meserie …complexa .
        In mare parte din cauza ca nu stiu ce au de facut tot ei se enerveaza si se comporta urat.
        Daca prima data cand te-a servit nu ai lasat bacsis data urmatoare sigur te va servi in scarba sau te va pasa la alt coleg….si mai sunt o multime de enumerat . Am specificat la inceput ca asta se intampla cu o mare parte din cei care servesc la mese ,pentru ca ospatarii adevarati sunt pe cale de disparitie la noi!
        Trebuie sa spun ca lucrez in sistem de ceva vreme ,nu sunt ospatar, dar stiu exact ce inseamna ospataria!

        Like

      2. Asa cum ati observat atitudinea si comportamentul ospatarilor de afara ..poate si dvs ca si clienti ar trebuii sa ” imprumutati ” din mentalitatea si bunul simt al clientului de afara … asa ca idee

        Like

    2. Daca ai lucra cu noi timp de patru zile, (adica joi, vineri , sanbata si duminica. ) iti vei schimba parerea despre ospatari. Nu toti sunt la fel. Sa vezi cat de greu este sa pregateisti totul de la cap la coda. Si sa fie impecabil. Sa i multumesti pe toti. . Sa iti dau un simplu exemplu prin care am trecut eu. Au venit intro zi , in restaurantul in care lucrez eu o familie cu un copil cu varta cuprinsa 10-12 ani, la un momentan cand ma indreptam spremasa cu meniurile l_am auzit pe copil sunind IA UITE VINE SCLAVUL LA MASA . m-am facut ca nu aud. La un momendat cand luam comanda de bauturi copilul iar aspus IATA CA SCLAVUL IA COMANDA . atunci luati si voi in seama ce educatie au copii din ziua de astazi. Si cum vorbesc cu alti oameni mult mai mari decat ei. Doar atat am avut de apus. Si lucrez in domenil ospatariei si barmaniei de 12 ani.

      Like

    3. Esti un țaran cu doua clase care habar nu ai despre ce vorbesti…gândește-te ca unii ospătari in România lucrează 16 ore pe zi si fac zeci de km,mai mult de jumătate,putand fi reduși daca si clientul ar fi educat sau daca soția ta ar comanda de la inceput mai mult lapte pt cafea(doar un exemplu din milioanele pe care le-am întâlnit).gandeste-te ca multi cauta ceva cat de mic gresit pt a justifica de ce sa nu lase bacșis(gen astia ca tine),cand,defapt,ei sunt ghertoi si le plange sufletul dupa 5 lei.fiecare face greseli,dar ospătarul nu are voie,asa-i?poate ospătarului acela,cu cateva zile in urma,si-a îngropat un părinte si tu ii ceri sa zâmbească ca iti sta mancarea in gat,daca nu o face.nu e nimeni obligat sa lase bacșis,dar nu te aștepta la un tratament impecabil,pt ca multi fraieri ca tine,iti dai seama de cand intra ca sunt doar dinaceia care cauta nod in papura sa nu lase nimic,ca el vrea servire de 5 stele,dar nu vrea sa plătească mai mult de 20 de lei pt un fel de mancare.servirea e impecabila la 5 stele pt ca acolo ospătarul are numai 4 mese si se poate ocupa de fiecare persoana in parte,dar si fiecare persoana in parte plătește cam 100 de lei pt masa respectiva,asa ca abtine-te de la comentat aiurea si gândește-te ca si tu faci greseli ca oricare altul,tu poate fiind supus unui mult mai mici presiuni si stres decât un ospatar.si inca ceva…majoritatea care isi dau impresii la un restaurant,au venituri pe jumătatea unui ospatar,dar ei cred ca vai doamne cine sunt ei daca si-au permis sa iasa in oras…

      Like

    4. Liviu, tu ar trebui sa iesi pe “afara” sa vezi ce înseamnă bacșișul în primul rand. Am lucrat 6 ani in Romania in cel mai mare resort montan și 6 ani “afara”. Te rog să mă crezi că e o diferența enorma între clienții români și cei străini.

      Like

      1. Întrebarea mea este dacă in afara ai pus bere in plus pe nota. Ai pus 85 ml de tărie in loc de 100? Dacă clientul era amețit , ai pus pe nota ceva acolo in plus. I-ai trântit berea pe masa sau farfuria cu mâncare? A așteptat 15 minute sa ii aduci meniul și 15 sa iei comanda? Atunci o sa facem comparație de bacșis. Eu mereu las cam 10% bacșis deși rar am fost servit cum trebuie . Eu o spun ca și client , fără sa am ceva cu barmanii și ospătarii .

        Like

    5. Sunt perfect de acord. Am patit o multime de lucruri neplacute cu ospatarii si am avut rabdare si bun simt mai mult decat se cerea in anumite situatii. In primul rand, nu te obliga nimeni sa fii ospatar daca nu iti place. Da, mai sunt si alte job-uri, chiar daca pare de necrezut.
      In conditiile in care astept 20 de minute sa vina cu meniul, alte 20 ca sa vina sa ia comanda si apoi cam tot pe atata ca sa primesc o cafea, nu pot spune ca e o stradanie maxima acolo. Am nenumarate exemple si localuri din Cluj unde ospatarii pretind mai mult decat e cazul. Din toata punctele de vedere.
      Sa ramanem civilizati, totusi, cu totii.

      Like

      1. Serios? Vrei sa spui ca ai asteptat o ora sa primesti o cafea? E cam aberanta afirmatia ta doar din simplul fapt ca e imposibil sa fii asa natanga incat sa stai o ora dupa o cafea!

        Like

    6. Draga Liviu,daca tu ai prententia sa fi servit doar cu mănuși,la restaurant de 5 stele si să ai parte de fonfleuri…atunci nu mai iesii in restaurantele sau cafenele din romania.M-am saturat de oameni ca tine care se dau ei stiutori de absolut orice preparat sau mod de servire,de a degusta un vin.Oamenii ca tine pin pariu ca fac atatea figuri la masa atunci cand i se ia comanda,si pun pariu ca si tu bei vinul spritz.Si sa stii ca ospatarii vorbesc intre ei si dc sa isi bata capul cu unul ca tine,daca stie ca esti si tu un zgarcit la fel ca majoritatea “oamenilor umblati”.Asta poate este o invatatura pentru tine sa nu mai critici atat,poate si ei au o zi proasta asa cum poate si tu ai avut si nu ai dat randament in aceea zi.Si sa iti mai spun ceva!OSPATARII ISI ALEG MESERIA ASTA FIX PENTRU TIPSUL ALA!!!!Asa ca data viitoare ori te duci la restaurant de 5 stele cum spui tu si stai cumintel la masa,si lasi acolo tips,pentru ca din punctul tau de vedere acolo e adevaratul profesionalism.Si cand iti mai vine tie in minte sa iesi vara din casa pentru un pahar pe la ora 23:00sau 00:00,sa nu mai faci figuri ca esti servit in sictir (pentru ca oamenii aia sunt de la 8/9 in picioare si spera sa plece si ei acasa linistiti,dar ce sa vezi?Se mai trezeste cate un amețit sa iasa la ora aia,ca pana atunci a frecat luleaua in casa sau mai stiu eu unde.In conditiile in care bucataria se inchide la ora 00:00 si barul 01:00)atunci sa iti aduci aminte de ceea ce am scris!

      Like

      1. Daca lucreaza de la 8 sau 9 dimineata pana la doua noaptea pe bani putini si asteptand spaga , o fac tocmai ca nu stiu meserie si sunt platiti exact atat cat stiu sa faca. In plus de asta in momentul angajarii in aceasta bransa stii cum stau lucrurile in privinta programului , daca l-ai acceptat nu trebuie sa te plangi ,nu te-a obligat nimeni !
        tipsul nu poate fi obligatoriu ,pentru ca de cele mai multe ori nici serviciile nu sunt pe masura ,si nu este vina numai a ospatarilor ci a…….sistemului in general

        Like

    7. Liviule… nu vreau decat sa spun ca e cel mai idiot comentariu care l-am citit vreodata! “Datorita” oamenilor ca tine Romania este unde este!!! Macar stii ce este servire de 5 stele??? Eh… mare e gradina ta Doamne!

      Like

    8. Liviu aici vorbesti niste prostii mai mari ca tine pt o servire de 5 stele adica serviciul de aur ca asa se numeste nu 5 stele ca sa ne facem intelesi , trebuie sa fii miliardar in euro :-))) ca sa poti lua masa acolo. Nu coate goale care daca dau 50 de lei pe o bautura e scumpa :-))

      Like

    9. Eu sunt ospatarita,si 5 zile din 7,fac pe barman-ospatar. Spune-mi tu,te rog,cum o singura persoană aflata intr un restaurant si o terasa cu aproximativ 40mese(a cate 6pers) ,isi poate servi impecabil clienții? Crede-ma ca am ajuns,piele si os. Alergand sa pot face comenzile la bar,ducandu le clientilor si asa mai departe. Am fost jignita,umilita. De ce? Din incompetenta unui sef?care nu vrea sa scoata 1000lei din buzunar sa angajeze un barman? Ca da,eu atat o sa iau,pentru 16ore pe zi. Astazi am aflat. Încercați sa înțelegeți,de ce,cum,si oare cine e de vină pt servirea ”delasatoate”. Nu săriți pe ospătari ca sunt ei de vina pt nu stiu ce. Poate asta e tot ce pot ei sa faca,incompetenta stand in fata biroului….

      Like

    10. Prietene tu nu ai si nu vei avea in viata ta bani sa intri intr-un restaurant unde ospatarii au manusi albe patru ace, scolarizati etc.
      Tu mergi cel mult la meniul zilei sau un suc,te cauti in buzunar si devii frustrat cand stii ca oricum nu ai bani sa lasi bacsis.

      Like

    11. Esti foarte deplasat daca tu crezi ca ospatarul traieste din salariu poti sa te arunci de pe bloc din contra el traieste pe un salariu mai mic decat minimul pe economie si se bazeaza foarte mult pe bacsis… multi lucreaza 40 de ore in 2 zile.. asa ca nu mai fii taran prost si ajutai sa traiasca si ei. De asta nu mai lucreaza nimeni in domeniu toti sunt tineri si fara experienta ca multi dintre clienti asa ca tine se asteapta sa fie tratati regeste cu manusi si toate cele daca vrei asta dute la un restaurant de 5 stele unde o ciorba e 30 de lei… asta daca iti permiti bineinteles

      Like

    12. Exemplu de asa NU! Prietene, ospatarul te serveste in scarba cand esti o scarba! 😉 Daca nu ai fii o scarba te ar servii ca la 5*, cum zici tu, cu gandul ca poate ii lasi si lui 2lei tips bani care totusi i ar fii de folos! 😉

      Like

    13. Scuze dar in primul rând cred ca tu ar trebuii sa iesi din casa și sa vezi ce este in lumea reala. Nici nu o sa Menționez faptul ca ar trebuii sa practici meseria ca sa știi într-adevăr ce se petrece cu adevărat. Dar lasă-ma sa te luminez umpic, câteodată nu depinde de tine sa știi de la A la Z, vei fii mirat de câte ori ești trimis afara și nu ai idee despre ce e vba doar pt ca nu ai acces la INFO și nimeni nu îți spune nimic, asta este responsabilitatea managerilor care și pe ei ii doare in cot la urma urmei,
      Ospătarul este prima fata care o vede clientul dar nu trebuie sa fie întodeauna vina lui pt nemulțumirile clientului, in același timp Așteptările fiecărui client sunt diferite și dacă te aștepți sa ai mănuși albe la un pub sau la terasa din colț nu cred ca asta e ceea ce vei găsii.
      Cât despre bacșis, ospătarii au un salariu mult mai mic decât minimum pe economie de acces se presupune ca va primii bacșis și așa va compensa. In acele tari, sunt tari scumpe, unde se Adaugă automat si a fost inaugurat pt ca oamenii nu lăsau nimic, într-adevăr nota este mare apoi te zgârcești la bacșis , dar nu e vina nimănui ca ți-ai comandat cea mai mare friptura și acuma după ce omu Tea servit 3 ore ii lași 2 dolari nici de o pâine.
      Așa ca nu este corect sa comentezi așa dur despre o meserie in care nu ai de aface, a fii serviabil vine din interior nu toată lumea poate sa o facă, iar tu clar nu ești una din persoanele cu astfel de calitate.

      Like

    14. Dragul meu,
      Atâta timp cât ești servit “la botul calului” nu trebuie sa ai o servire de 5*. Poți sta liniștit acasă sa îți gătești singur, sa îți așezi masa, sa o debarasezi, sa speli vasele, sa speli paharele… in spate nu este doar ospătarul, este o întreaga armata care lucrează pt tine … faci comparație cu ce e afara… e același draq … lumea HORECA este la fel peste tot, sunt localuri de 2*,3*,4*,5* și te te adaptezi ca atare… nu cred ca ai mâncat numai in 5* pe afara de te umflasi pe aici ca sunt ospătarii de kkt

      Like

    15. Zi.mi si mie un restaurant in care se serveste exact cum ai scris tu mai sus, cu manusi in mana si îmbrăcați elegant. Dar ti.ai pus intrebarea oare de ce osparul te serveste cu scarba? Hai sa iti zic eu pt ca si eu lucrez ca ospatar si trebuie sa le suporti unor oameni figurile si arongantele, si atunci cand esti luat peste picior oare te mai astepti ca osparul ala sa fie ok cu tine? Tu la serviciul pe care il prestezi nu se intampla sa ai zile proaste sau sa te enerveze vreo persoana sau orice altceva? Hai sa fim seriosi noi ospatarii pentru un bacșiș de 5 lei sau uneori un leu sau chiar nimic muncim si alergam atatea ore doar ca sa va facem pe voi sa fiti mulțumiți, in ciuda faptului ca ne faceți slugi, sclavi etc. Iti dau maxim 7 zile sa lucrezi la o terasa de pe litorul si apoi mai vorbim.

      Like

    16. Este de datoria angajatorului sa iti ofere o îmbrăcăminte corespunzătoare.
      Si la ce leafa are un ospătar.. .ca nu ii ajunge nici de chirie…apoi sa isi mai cumpere si de îmbrăcat…sa mai dacă si cursuri de ospatospatarie tot din banii lui…de unde frate? Trebuie sa fii la datori 12 din 24…sa mai stai si peste program dacă se poate…tot pe aceeiasi bani

      Like

    17. Mi-aș dori sa nu mai compari (pe afară) cu România. Aici vii și muncești pentru acel tip pe care e posibil sau nu sa îl primești. Sa nu mai zic ca faci sau nu trebuie sa dai procent. Dacă ai vânzare, repet (vânzare) trebuie sa dai 3% la patron. Nu stam cu calcule ca ți-o ia creierul Razna. Nu vrei sa lași ca a fost ospătarul flegmatic sau nu știu cum e alegerea ta, dar dacă a fost drăguț și tot nu lași, STAI ACASĂ!!!!Dar el oricum va da bani din buzunarul lui pentru tine. Te rog nu mai abera cu mănuși cu pe-afara ca FURI CURENT!

      Like

    18. Știți cumva ce salariu au ospătari? ? Sigur ca nu!! Va spun eu ..mic. ..fff mic și știți de ce?? Pentru ca toți patronii le socotesc cei 10% bacsis pe care ei “ar trebui” sa îi primească de la clienți.
      Sa știți ca în tarile civilizate acești 10% sunt trecuți pe nota de plata, la noi a fost , dar nu știu din ce motiv s-a scos legea.
      Îmi pare rău că scrieti așa, fără sa va gândiți câți kilometri fac ei pe zi, câtă răbdare au cu tot felul de oameni. .ETC. .
      Mulțumesc …ca de acum încolo veți lasă cei 10% din nota de plata pentru ospătar!

      Like

    19. Scuzama te rog.. Dar ai lucrat macar o zi in domeniu sa vezi cum e!!?? Nimeni nu e perfect.. dar ajungi la saturatie cand vezi atata nesimtire din partea unora care te trateaza ca si pe un animal.. Am muncit ca si o sclava 10ani ca si barman-oapatar dar in momentul de fata am renuntat pentru ca am ajuns sa fiu scarbita..

      Like

    20. Nu toate localurile sînt de 5* .poți merge la o banală terasă si ospatarul sa fie amabil sa se ocupe de tine ca client sa fi bine servit, si tu nu îi lasi bacsis ptr ca locația respectivă nu are stele.mi se pare aiurea.Nu cred ca contează locul ci felul cum ai fost tratat. Zic eu

      Like

    21. Dragă Liviu, stai liniștit, că și în România sunt școli de alimentație publică unde se formează ospătari de calitate ,dar nu lucrează în locurile umbli tu. Ar trebui să mergi la fast food , să nu mai aștepți. În străinătate 99 la sută îți oferă masa. Nu te așezi unde vrei tu, nici macar nu-ți dai cu părerea. Te pune lângă wc, la un colt, unde vor ei, în funcție de numărul de persoane. Singur să mergi nu recomand. În fine. Am prieteni brutari care sunt ospătari….

      Like

    22. Salut Liviu. In ce locatii de 5 stele ai fost pana acum si servisul/experienta ti-a lasat un gust amar 🙂 Nu vorbesc ca poate habar nu ai ce ai comandat: caperele sunt sarate sau nu ai vrut in salata halloumi ca prietana ta nu mananca peste……

      Like

    23. Liviu, in ce tara zici tu ca ea asa un serviciu ireprosabil….eu sunt ospatar, lucrez in Anglia…si nu e deloc asa cum zici tu. dar daca sti tu altceva spune. Da-mi si mie un restaurant in Anglia unde ai serviciul asta ireprosabil, ca eu iti dau unul, unde cheltuiesti cam 70 lire de om, ai 12.5% spaga pe nota, iar serviciul cam lasa de dorit.
      Va rog cu aceasta ocazie sa va abtineti de la comentarii privind lucruri pe care evident nu le stapaniti…iar despre manusile albe, ai sa fi surprins dar atunci te astepti cel mai putin la bacsis pentru ca in general este vorba despre MESE FORMALE( demnitari, regalitati, etc)

      Like

    24. In cazul asta …daca va place servirea de 5*…, mergeti la restaurante de 5*. E atat de simplu!!!.

      Like

    25. Sunt tanar am 20 de ani si fara suparare nu pari un om prea umblat dupa cum spui nu stii cum se lasa bacsis si nu stii ce e defapt acel bacsis pentru ospatar…exista si serviri care nu merita bacsis dar 10% din nota de plata lasi din bun simt asa se procedeaza normal…ca ospatar iti pot da “n” exemple de oameni “umblati” asa ca tine care cer apa calda cu gheata si lamaie ….sensul acestei comenzi este 0 ca si ce ai spus tu mai sus…

      Like

    26. Nu ai dreptate,in Romania sa facut meserie,eu personal am început in anul 1975 la Hotel Nord,picol,după la Nan Ning,Hotel Ambasador,Hotel Bucuresti,si Hotel Dorobanți!
      Adevarata meserie,am facuto la Hotel Bucuresti,pentru ca intrau si erau cazați oameni cu bun simț si educați!
      Povestea este f lungă,din anul 1990 ma-m stabilit in Austria,am lucrat la primaria din Wiena 6 ani,am fost chelneru timp de 4 ani,Primarului Helmut Zilk,meserie nu stiu ăstia nimic,habar nu au,duar caratori de farfurii! Cu spargă aveti dreptate,nu merită toți,pentru ca nu au scoală.

      Like

      1. Am încercat să corectez câteva greseli,scuze,nu se poate,respect pentru toti bucatarii si ospătari,care muncesc de dimineață până seara,pentru un salariu de cacat si spaga la fel!

        Like

      2. Am încercat să corectez câteva greseli,scuze,nu se poate,respect pentru toti bucatarii si ospătari,care muncesc de dimineață până seara,pentru un salariu de cacat si spaga la fel!

        Like

  4. Vorbe foarte frumoase, sunt impresionat. Am 23 de ani si am lucrat ca si barman ospatar 4 ani, cu dragoste si pasiune, imi placea ceea ce faceam, dar mi a ajuns din aceleasi motive specificate mai sus.

    Like

  5. ai dreptate si din pacate acelasi lucru se intampla si ca si casiera la hypermarket..te iau de sus iti vorbesc urat si au impresia ca esti incult daca esti acolo..stiu din proprie experienta…

    Like

  6. Spre exemplu mi s-a intâmplar la un eveniment sa mut de 2 ori umbrela iar când a venit și a treia oară le-am spus ca dacă vor sa fie mutată umbrela sa pună ei mana.La care un invitata m-a intrebat:”Da tu de ce ești angajat?” La care eu i-am spus ca sunt angajat ca sa servesc nu sa mut umbrele după cum bate soarele și am plecat.trebuie sa ai puțin tupeu și putina nebunie.când s-a mai întâmplat sa mi se para ca mă ia la mișto îi duceam comanda după o ora și vb cu colegii sa nu se apropie de masa.după care mă lua cu șeful nepoate ospatari unde ai fost?la care eu începeam sa îi zic ce nu îmi convine.după care toată seara era fratele meleu:)) plus spaga (bacsis)

    Like

  7. Ai dreptate Victria, dar nici cursurile nu mai sunt ce au fost odată după 3 săptămâni te baga în paine explicandu-ți doar cum se așează cutitulși furculiță.

    Like

  8. Excelent articol! E bine sa stiti ca nu doar ospatarii sunt cei umiliti. Eu mai insotesc grupuri de excursionisti romani, unii sunt oameni minunati insa in ultimul timp au inceput sa calatoreasca si scursorile si vor pe 100-200 de euro avion la scara , sa fie serviti cu caviar si , sa stea la 5*. La micul dejun indeasa in plasa tot pentru a fi dus acasa.Daca in camera nu este frigider e tragedie…nu au unde sa isi depoziteze furaciunile(salam , branza chiar si paine) timp de 2-3 zile pana se intorc acasa. Au senzatia de mari zei si toti din jurul lor sunt sclavii lor umili. Ba mai mult sunt extrem de nemultumiti ca in centrul orasului nu gasesc o ‘limentara. Ca pleaca cu prosoapele de la hotel nu mai este o noutate. Pentru multi romani o excursie de 3 zile este un fel de aprovizionare pentru o saptamana.Cu regret vad cum indeasa in cala plasele cu merindea acumultata 3 zile de la micul dejun suparati fiind ca in cala nu este aer conditionat.Unii au o placere patologica de a stresa ghidul cu intrebari deplasate sunt suparati ca ghidul nu ii duce prin Malll la magazinele si standurile pe care si le doresc si unde isi imagineaza ca vor gasi gaina cu oul de aur Inventeaza tot felul de probleme, unele hilare doar cu scopul de a se da importanti nerealizand ca de smecheri si prosti e plina lumea si nu au inventat ei prostia.Unele scenarii se repeta la indigo …probabil citite si invatate de la alti nesimtiti care la inceput au avut succes cu nesimtirea lor.Am avut un caz in care o turista a reclamat ca cei din camera vecina au intrat si i-au mancat puiul care nu il avea.Ca si incheiere sunt convins de ideea:
    Dacă, ai clienţi care nu merită să îţi fie clienţi, dar ai angajaţi foarte buni, la care ţii, poţi să stai liniştit: angajaţii tăi vor face tot ceea ce le stă în putere să ofere servicii bune şi corecte. Dacă nici ei nu vor reuşi cu aceşti clienţi, ar trebui să îi laşi pe competitorii tăi să se ocupe de ei, ştiind că educaţia este foarte scumpă.
    Eu îmi iubesc clienţii şi mă străduiesc să îi servesc peste aşteptări, dar NU cred în fraza: „Clientul are întotdeauna dreptate!”.

    Like

  9. Dragii mei,
    Am vazut opinia fiecaruia. Fiecare are o particularitate….. asa ca sa nu generalizam. Eu lucrez in aceasta industrie de 30 de ani( la inceputul carierei am fost ajutor ospatar , apoi ospatar , apoi ospatar in bar , apoi barman preparator, etc…. dar nu am intllnit cu situatii de care spune-ti voi. In schimb ma intalnesc foarte des cu incompetenta in randurile ospatarilor. Forta de munca calificata =0! Iar,o parte din cei intalniti habar nu au despre aceasta meserie. Si toti sunt generatia ” telefonul mobil e cel mai important!!!! Cu parere de rau, dar incompetenta poate sa genereze situatii jenante pentru ospatar… si pentru locatia respeciva

    Like

    1. Aici e vina lor dar si a voastra, vrei un ospatar cu experient si sa se miste repede, sa cunoasca tot?, plateste-l un salariu decent 13-1.400 lei, Dar daca astepti ca un ospatar cu experienta sa vina sa iti munceasca pentru 800 de lei, te cam inseli, Tu ai munci pentru 800, ce salariu ai acum si ce rang, si pe langa mai este o regula pe care multi ospatari habar nu au, fiecare bar, fiecare local, fiecare restaurant au modul lor de a traabaja. Tu,ca ospatar chiar cu experienta sau nu, iti spune “Munceste” dar nu iti explica modul cum pregatesc in respectivul local, si apropo daca tu ii spui “Noului” ospatar ca nu ai dreptul la telefon decat in pauza de masa sau daca e un telefon urgent, el intelege. Dar multi “sefi de sala” sau chiar “sefi” nu stiti sa va tineti angajatii aprope, la prima discutie su nu va place de el, il dati afara, ca doar La Șomaj ai coada destula…

      Like

    2. Victoria in cei 30 de ani ai tai de experienta scuza-ma dar nu ai invatat nimic eu am 17 ani de experienta in domeniul restaurantelor atat international cat si intern si am plecat de la spalator de vase si am ajuns manager general si am 6 ani de scolarizare in domeniu, dar sa te aduc putin la zi: in afara Romaniei si vorbesc ede tarile nortide cu o economie mult mai buna si cu o viata stabila si frumoasa daca esti harnic nu exista scolarizare in domenbiul acesta decat facultati de management sau universitati administrare opitalier, deci toti ospatarii care ii cunosti acolo sunt studenti neinitiati, dar din cauza ca salariul lui este la timp, din cauza ca nu are un post intins cat pentru 3 angajati, din cauza ca managementul isi respecta intelegerile si se ocupa si cel mai important pentru ca locatiile se respecta isi respecta si angajatii prin selectarea clientilor deci lucreaza intr-un mediu profesional si placut cu oameni de echipa si servesc oameni care stiu ca daca se vor purta urat cu angajatii acelui local va fi barred( dat afara fara sa mai aibe voie sa revina) dar mai presus de tot oamenii de acolo sustin studentii care fac treaba acesta, pentru ca poate si copilul lor a facut sau o va face sa se sustina in facultate iar cine o face pe viata inseamna ca este bun si are o cariera si va fi respectat, dar asta se intampla din cauza ca oamenii acolo nu sunt parveniti care au furat sau pacalit statul, nu sunt politicieni corupti, nu sunt proprietari care nu dau salariile la timp, sunt oamnei normali care poate si ei au facut ospatarie cat timp au fost in facultate ca nu a avut tata si mama sa le dea bani de masini si case si facultati au trebuit sa munceasca pentru ele, cat de trista este lumea in Romania, pe domeniul acesta din pacate si nu ma asteptam de la un habarnist sau un pistan de bani gata sau un taran care s-a ajuns sau un patron frustrat sa inteleaga treburile astea dar de la cineva cu 30 de ani de experienta in loc sa indrumi acei copii care nu stiu nimic si sa ii corectezi tu crezi ca ai mai multe organe care ti-au crescut in 30 de ani si sti mai bine, pacat ca ai 30 de ani de meserie si esti acolo in incompetenta lor de care vorbesti. Dureros.

      Like

  10. Sunt ospatar de 5 ani , calificat , diploma recunoscuta in toata Europa … Am lucrat in Romania 4 ani, 1 an Italia , in Romania nu as mai lucra in viata mea din pacate, o meserie frumoasa, grea, foarte solicitanta, dar frumoasa, puneam suflet in ceea ce faceam.. Dar pacat ca traim in tara in care traim ! Italia e mai buna pe partea asta, rea pe alta, cu totul alta poveste .. Din pacate, am ales sa ma las de asta, am revenit la complexul hotelier unde am lucrat 4 ani, dar nu am mai venit in camasa alba, ci bermude si tricou , m-am retras, acum sunt sofer pe livrari din pacate, e ceva mai bine.. De multe ori stau si ma gandesc, ca noi ospatarii avem varsta de pensionare la 60 de ani parca, daca nu ma insel… Cine rezista atat ? Inafara de cei de pe vremea lui Ceausescu care acum inca sunt in bransa dar nu mai au ce face… Oricat de mult ai da dovada de profesionalism, romanul e tot roman, sa nu mai zic de nunti, exact cum ai scris si tu in mare parte, ma opresc aici, ca as mai fi vrut sa scriu si despre domnii patroni, dar ma abtin :)) Toate cele bune !

    Like

  11. Dacă ști ce răspuns sa îi dai clientului îl faci sa nu mai zică nimic sau sa fie prieten cu tine pe parcursul evenimentului.

    Like

    1. de multe ori stii rasspunsul si poti sa il aplici politicos dar apoi se va auzi la conducerre ca ai fost nepoliticos ca ai vb urat si de fapt el e cel ce tia vb frumos si credema pana si patronii o sal creada pe el nu p[e tine ptr ca asa sunt si ei pana si ei isi iau angaajatii drept slugi nu te cred nici cand iti rupi picioarele de dimineata pana seara si le bagi sute de milioane in buzunare

      Like

  12. Scuze ca mai varsam un pahar pe masa, noi clientii trebuie sa ne servim singuri dupa voi, 80% din ospatarii din romania nu au pregatire, nu stiu sa tina o tava in mana, vin proastele alea de chelnerite cu cate o bautura in mana, fura la nota si mai au si besimtirea sa ceara spaga mare, rusine ospatarilor intai ca daca si-ar face meseria nu i-am mai injura , sau sa se faca doctori, ingineri…

    Like

    1. Ovidiu,tu esti prost din naștere,deci nu o sa ma chinui sa iti explic cum sta treaba in domeniul ospitalității ca oricum tu mai mult de mici si ciorba de burta nu sti ca exista la un restaurant(respectiv bodegile infecte unde merg infecți ca tine) si oricum te-ar depăși nivelul explicației mele.ai fost si tu doua-trei zile in construcții de ti-ai rupt spatele,ai facut 2-3 sute de lei si nu sti cum sa te spargi in figuri si sa atragi atenția,biped primitiv ce esti!e plină tara de maimuțoi flaușati ca tine si te miri de ce esti servit cu scârbă,dar iti spun eu,pt ca se vede de la o posta ca ai fata de gibon hamalit,cu doi neuroni expirați in cap.

      Like

  13. John stii vorba aia:nu te pune cu prostul ca are mintea odihnita?
    Vrei sa vezi un prost? Uita-te in oglinda! Vezi ca sti se scrie cu doi “i”!

    Like

  14. Dap… in orimul rand. Servirea de 5 stele o vezi la restaurantele mult, dar mult prea mariii. Dar intrebare, manusile alea stii la ce sunt folosite? Ai auzit si tu de manusi si gata!.. dar ancar,napron,decantor etc nu ai auzit ca dee, ai parte de servire de 5* si nu au zis nimic de ele, nici nu aveai pe farfuria suport un ancar, deloc…. in fine… Nu mai este vorba,,clientul nostru, stapanul nostru”,nu… Lucrez de 5 ani si is pe ,,Suntem domni si doamne, servim domni si doamne”…. daca tu esti un om cu gol mai mare in stomac decat gaura neagra ce vrei sa iti fac? Am servit si patroni care toti,dar toti erau foarte politicosi, a da aveau bani de nu ii puteai numara si culmea, nu veneau cu haine scumpe, erau imbracati simplu asa ca luati si fiti oameni si dupa veti fi serviti ca oameni… la bacsis scrie si pe nota talalaule, ,,ramane la aprecierea dvs”, gen vrei sa lasi lasi,nu asta e. A da, ce vroiam sa te intreb…. in ce consta la tine o servire de 5* stele? Vinul cum se degusta?…. lasa.ma un pic, trage o gura de aer si mergi acasa te rog!!!

    Like

  15. Pe ospătar nu trebuie sa il rețină nimic in a-l/o pune la punct pe nesimțit/ă. Cateva exemple de oameni cretini: bea pana vomita pe masă, lasă pampersul folosit pe masă (asta chiar la prezidiu), fura tacamuri si pahare, lasa copilul sa manace pana ii vine rau si cand da sa vomite il pune pe o canapea f scumpa si tot ea e deranjata când o rogi sa il duca la baie sau sa puna ceva dedesubt dar ii trec aerele cand o pui sa plateasca contravaloarea canapelei ca a distrus-o. Ce e mai putin deranjant dar arata cat sunt de penibili si nu stii daca sa iti fie mila sau sila sunt cei care: iti cer sa le pui in fluta vinul ieftin pe care îl beau, au rochii din care iese culoarea de nenorocesc scaunele dar de altfel sunt pline de figuri, ascultă manele gen ,,sunt barosan”, ,,sunt plin de bani” si cand colo din cauza darului de nunta fac foamea o lună, se dau culți si daca îi întrebi de o amarata de cratimă habar nu au. Pe scurt sunt oameni intre oameni si din rândul ospatarilor si din rândul clienților dar un lucru e cert: la fiecare nuntă sau botez există cel puțin un specimen care duce nesimțirea la rang de artă.

    Like

  16. Lucrez de multi ani in gastronomie si pot sa va spun ca la fel ca si economia ,gastronomia se afla undeva la distanta egala intre real si uman .in ce priveste poporul roman santem un popor de tarani unde a mai contribuit si comunismul .in ce priveste o atitudine corecta intrun restaurant sunt foarte putini care o au si cei care o au e pseudo deoarece cum apar unele probleme deja devin esecrabili .O problema este aglomerația sau personal insuficient .cum te scoți ? Pai de unde sa stii ! R: dai comanda clar ,nu p-ui mii de intrebari si vrei produse despre care nu stii nimic . Si o a doua situație a atunci când cel care trebuie sa te servească este absorbit de alte activitati .Ce faci ? R : vorbesti clar coerent si cu intonație si uite asa devii un domn pt cel ce trebuie sa te servească .POftă buna ! Domnilor sau ta…..

    Like

  17. Am lucrat 3 ani in țara și 2 jumate afara o spun din experiența ospătarul te servește cum știe ești mulțumit lași bacsi nu dute-n p**a mea.e simplu …toți criticam și judecam ca e albă sau neagră fraților ROMANIA E MOARTA pt todeauna sa terminat cu Civilizația politetea etc nu mai tine acum e șmecherie afaceri combinați msi au puțin și vând și țara și voi vb de ospătari va nu servesc cum trebuie? Dar când sunteți mici Dc nu ma schimbați scutecul și nu va ștergeți la nas? Aaa aici e problema ne-am obișnuit prost oameni dragi și o spun cu părere de rău ca sunt roman crescut su născut in țara o urăsc și mie scârbă de ea….

    Like

  18. Sa te plangi nu rezolva absolut nimic! Ba chiar mai mult, frustreaza alti oameni care au trecut prin experiente similare. Sa inchei prin “Mai avem cale lungă până la civilizație.” asta ne face pe toti necivilizati, doar din cauza unui client de cacat. Pe viitor trage-l de maneca pe acel client, sunt convins ca managerul nu o sa spuna nimic, cu atat mai mult clientul …
    Poti sa ne spui cat de cacat a fost “ala” dar generalizarea asta nu duce la nimic bun. De cate ori am auzit ca ospatarii sunt naspa … Nu ospatarii sunt naspa, ci “acel” ospatar a fost de cacat. Acelasi lucru si de partea clientelei…

    Like

  19. John esti cel mai tare te pup ! Respect frate ! Fac meseria asta de cativa ani buni cu dragoste si pasiune . Ovidiu esti un lesinat de foame si Liviu zici ca ai vreo 1.000€ pe dreapta. Va pup si multa sanatate si forta de munca si multi bani !

    Like

  20. Activez de cativa ani in acest domeniu si din pacate de ceva vreme imi spun mereu ca ma voi lasa de meserie . As putea spune ca da , într-adevăr majoritatea tinerilor ce devin ospătari nu au dram de experienta in spate . O mare parte din vina o au patronii deoarece ii culeg pe acești tineri si ii fac ospătari peste noapte profitând prin a le da salarii mici si supunandu-i la un volum mare de clienti desi nu fac fata, aceștia la rândul lor gandindu-se la un tips mai mare. Din pacate nu este asa!! Uite din cauza asta si nemulțumirea clienților. Dar totusi pe zi ce trece apar tot mai mult acei clienti care au pretentii de 5 stele cu acei 20 de lei in buzunar , si daca se poate si o mica reducere acolo ca doar e client fidel . Ganditi-va voi clienților, ca ospătarii au un salariu mizer si pe lângă asta si faptul ca muncesc câte 16 ore pe zi, mai scot din buzunar (DIN TIPSUL ALA GROS) la sfarsit de program un procent de 1-2% din valoarea incasarilor catre unitate pentru a-i recompensa pe barmani si pe bucatari pentru munca depusa!!! Nu mai spun ca toate sparturile făcute de către clienti tot ospătari le plătesc, si lista continuă.
    Cum sa nu te gândești cu teroare ca mergi la munca si iar dai peste acei clienti care iti fac ziua mai “buna” doar ca au ei chef sau nu stiu ce ??? Dragii nostri clienti : ȘMECHERIA COSTĂ!!! Asa ca data viitoare cand aveti pretentii si figuri…platiti sau exista intotdeauna ALT RESTAURANT !!!

    Like

  21. Aşa este la noi în România …Liviu o fi ieşit si el pe undeva afara si acum vrea sa fie servit de 5 stele…afara stai la munca 8 ore …la noi stai la munca 16 ore …nu se tine cont că afara sunt m-ai multi ospatari , la noi un ospatar trebuie sa munceasca cât trei si normal ca trebe sa astepti până vine cu meniul…dute si zii patronului sa faca angajari nu te descarca pe un angajat care munceste triplu …dar cum multi uita de unde pleaca se întâmplă ca tot noi ăştia de muncim suntem de vină…

    Like

  22. Marian
    Sint ospatar,parerea mea e ca in ori ce meseri sint oameni care isi fac meseri si care nu isi fac meseria,se duc la munca numai ca sa supravietuiasca nu sa isi faca meseria asa ca apreciati oameni care isi fac meseria si sfidati pe cei care nu.Exemplu daca ma duc la frizer si nu mi-a placut nu ma mai duc,daca chem instalatoru si nu a facut treaba buna nu-l mai chem adoua oara.Deci foarte simplu ocoliti pe cei ce nu isi fac meseria si nu va mai faceti nervi si va stricati ziua.Problema e ca cei care nu isi fac meseria la locul de munca aceia sint cei mai prtentiosi clienti eu ii icnor si nu le dau atentia cuvenita.

    Like

  23. Toate acestea se intampla din vina patronilor, sefilor de sala si a ospatarilor. Daca si-ar organiza bine activitatea, toate cele mentionate nu s-ar intampla. In plus, mi se pare ca e si o reclama mascata. In Cluj sunt sute de locatii unde poti manca. N-o fi acest Shadow unica in care te simti bine.

    Like

  24. Nu cred ca daca esti servit ,,ca la carte”,nu te lasa inima sa nu lasi bacsis.Cum scria Liviu,in occident esti servit intr-adevar ca la carte si nici nu-ti dai seama ca omul ala asteapta neaparat ceva de la tine.In Romania?Hai sa fim seriosi!Si apropo,John:indiferent cat de infecta e dugheana,cum spui,esti client,tu dai banul,deci trebuie sa fi respectat.

    Like

    1. Daniel,deci,in opinia ta,daca dai banul trebuie SA FII respectat,dar tu iti poti bate joc de acea persoana care te-a servit,asa-i?pai si tu esti tot ponosit din acela care se asteapta sa fie servit “ca la carte”,dar vrea asta cu 20 de lei in buzunar.hai sa iti explic o chestie:serviciile se plătesc,prietene;din aceasta cauza si prețurile din meniurile restaurantelor diferă…daca vrei sa ai parte de o servire impecabila si de o experiența frumoasa(ca despre asta e vorba cand mergem la un restaurant,nu doar sa mancam si sa bem),mergi la un restaurant renumit,care se respecta si care are si prețuri pe masura,pt ca acel restaurant are oameni Calificați care fac treaba asta,care sunt platiti mai bine si care nu sunt supuși la o munca tripla decât e normal pt un ospatar,cum se intampla in localurile unde prețurile sunt mai mici,pt ca acolo si cheltuielile trebuie sa fie mai mici…respectat trebuie SA FII oriunde ai merge,eu nu am zis ca nu trebuie SA FII respectat,dar nu trebuie sa uiti ca si tu trebuie sa respecți,chiar daca “tu dai banul”.lucrez in meseria asta de 6 ani,sunt calificat in ceea ce fac,iubesc ceea ce fac,am lucrat de la localuri de Fast-service,sa le zic asa(nu ma refer la Fast-food,chiar daca unii asa cred cand întreaba dupa 5 minute de cand s-a luat comanda “dar cat mai dureaza mancarea mea?”,ci la acele localuri accesibile pt mai tot omu’),pana la localuri de fine-dining,acum lucrez in Anglia(tot ca ospatar) si pt ca am ajuns aici,hai sa iti spun ca am vazut cu mult,dar cu mult mai multi ospătari care habar nu au de aceasta meserie fata de cat am vazut in România,asa ca nu mai vorbi tu de “servit ca la carte” pe afara,ca nici macar nu stii ce inseamna asta,pt ca habar nu ai de ce inseamna cuvantul “servicii” si oricum ospătarul care te servește,nu are cum sa iti dezoseze la masa micii si nici o decantare de vin nu se merita pt tine,pt ca oricum nu o sa știi sa il bei si poate il mai Strici si prin faptul ca vrei gheata la el sau mai rau,cola.ciubuc nu e nimeni obligat sa lase,dar trebuie macar sa știi sa te comporti in restaurant si sa respecți oamenii care lucrează pt tine.si iti mai dau ceva de gândit…atunci cand nu iti place de un ospatar care nu prea are treaba cu meseria asta si vrei tu sa arați ca esti mare “cunoscător” si sa te dai in spectacol umilindu-l pe acel om,care doar incearca sa isi câștige o pâine,gândește-te ca poate e unul care nu prea isi respecta meseria(ceea ce e foarte probabil) si ca el are de-a face cu ceea ce o mananci tu si iti baga si cateva flegme in ciorba de burta inainte sa ti-o aducă tie,marele ” cunoscător”,școlit in restaurantele de prin străinătate.important e o singura chestie:fii om,respecta si daca te-ai simtit bine,fa-l sa se simtă bine si pe cel care a facut asta pt tine,chiar daca a mai gresit un pic.Succes!

      Like

  25. Nu vreau sa par nesimțit. Dar va plângeți prea mult. Credeți ca polițistul ala de v a oprit n ar vrea sa va “scuipe” puțin între ochi pentru felul cum vorbiți unii dintre voi. Credeți ca asistenta aia medicala la care țipați ca de ce nu e in regula ceva si ca pierdeți timp e ok?Exemplele pot continua. Nu mai faceți pe “lupul moralist”, pariez ca cel puțin o data v a sărit țandara pe un funcționar public si nu cred v ati gândit de prea multe ori daca acel om e ok, dacă acea zi a fost una buna, daca e fericit etc. Majoritatea sunteți doar niște ipocriți (genul ce dau like pe Facebook la postări 1 like-1 amen, dar in realitate nu dați vreun ban săracilor(ca na costa)). Stim, toți știm, ca unii in România sunt ghiolbani, oameni fără multă educație elementara, dar ai făcut ceva sa schimbi asta? Ce ar fi ca în locul imbufnarii pe care i o adresezi casieriei din magazinul x pentru ca nu s a mișcat destul de repede și a greșit prețul y sa ii zici ca nu e nicio problemă și ca înțelegi ca mai exista și greșeli. Câți dintre voi, ipocritilor, fac asta? Am văzut ca s a scris undeva mai sus ca lași bacșiș pentru sufletul chelnerului (în stilul asta scris, nu exact asa, dar cam același înțeles). Vreți sa va explic ceva? Bacșișul se da pentru ca mie (personal, doaaar mie) mi a plăcut cum a servit. E la latitudinea mea(scuzați cacofonia) daca las sau nu bacșiș asta depinzând de cât de bine s a descurcat respectivul. Ca salariul oricum îl ia, daca nu ii convine salariul are toate celelalte porți deschise. // Ia zi, ma, de actorii aia de care te plângi ca nu au jucat bine pe scena te ai gândit ca au o zi proasta. Pt ca și eu am fost în situația asta (la nivelul amatoriei ce i drept, dar cu vreo 1500 de oameni in sala) răgușit, si cu febra am făcut spectacolul cap-coada pentru ca va place sau nu banii vin de la audienta, in cazul acestui articol de la clienți.

    Like

  26. In primul rand ala ce-a coment. ca e servit doar cu manusi pe afara , etc . Vreau sa-ti spun ca nu esti in masura sa comentezi pt ca esti genul de client care tremura la nota de plata cand haleste doar o ciorba. Te pun doar doua zile sa lucrezi intr-un restaurant cu flux continuu, de dimineta si pana seara si 3 luni o sa stai pe bara sa-ti lingi ranile. Sa nu m-ai vorbesc ca psihic nu o sa-ti revii nici intr-un an de zile. Asa ca invata tu in primul rand sa fi un client exemplu si apoi sa vorbesti de alte meserii . Deci lasa ne cu povesti cu strainatatea , ca ai fost sluga la ei si ca ai muncit ca un rob sa poti lua si tu o data pe an o friptura pe la un hotel 5* , si acolo ai intrat din greseala , dar nu ai avut ce face de rusine si ai ramas chiar daca acasa ai plans o saptamana si mai ales ca ti-au taxat si ciubucul de 10% inclus in nota. Noroc ca au dat drumul astia la granita si ati vazut si voi restaurante de lux , ca de nu faceati gratare inca in curte la tara. Iar cand mai ajungeti prin tara astia de genul care va mancati de sub fund sfatul meu e sa mergeti la acolo unde se impinge tava pt ca voi nu meritati sa fiti serviti fara sa faceti nici un gram de efort. Diferenta e ca acolo nu lasi ciubuc ca impingeti voi tava prin sala de mese si e un pic mai ieftin. Sper ca ati priceput ceva din asta dar eu totusi ma indoiesc ca nu. :)))

    Like

  27. Ma uit la unele comentarii, si vad ca ospatarii nu scapa nici aici de critici…
    In primul rand, ca sa va explic cum sta treaba, din punctul meu de vedere(Da…sunt si eu un ospatar amarat)
    Ce-i drept, multi ospatari nu stiu sa isi faca treaba, pentru ca fie nu sunt calificati in acest domeniu, fie sunt calificati, adica au acea diploma, obtinuta in urma unui curs, la care majoritatea nici nu s-au prezentat…deci, e evident ca nu ai de unde sa inveti meserie, decat daca esti foarte pasionat, si te documentezi despre acest lucru, adica, daca te inveti de unul singur.
    Totusi, sa nu uitam ca si ospatarii sunt oameni, deci nu trebuie injositi, chiar daca ceva nu e ok, puteti sa le spuneti frumos. Fiecare dintre noi aveam un loc de munca, si nimanui nu i-ar place sa fie criticat de clienti la locul de munca, indiferent ca e cioban, sau bancher…
    Ce e drept, inainte sa stiu ce inseamna sa fiu ospatar, si eu le spuneam prietenilor cu care ieseam pe la terase vorbe urate despre ospatari…ei bine, odata ce am ajuns unul de-al lor, mi-am dat seama ca aceasta meserie nu e chiar asa usoara cum pare.
    S-a spus mai sus de bacsis. In tarile civilizate, majoritatea clientilor lasa bacsis, unii clienti lasa bacsis chiar daca au fost serviti in cel mai groaznic mod…de asemenea, “bacsisul” din romania nu e nu stiu ce chestie wow, pentru ca 70% din clienti, nu lasa mai mult de 5 lei(vorbind de notele de peste 100 de lei), evident, si 5 lei sunt bani, dar ganditi-va ca salarul mediu al unui ospatar nu depaseste 1500 de lei, bani foarte putini pentru munca depusa, avand in vedere ca cei mai multi ospatari lucreaza 12 ore(poate si mai mult) pe zi…deci, un 5 lei, pentru “fraierul” care v-a servit(asa cum a stiut el…) e un ajutor bine meritat. In strainatate, majoritatea clientilor, stiu ca bacsisul ospatarilor e intre 10 si 15% din nota.
    Iar despre atitudinea ospatarilor putem spune ca toti avem zilele noastre proaste, sau momente in care terasa se inchide la ora 12 si tu nu poti pleca acasa pana la ora 3 pentru ca se trezesc cativa “smecherasi” / alcoolici / oameni care stau acolo, cu toate ca stiu ca programul terasei e pana la 00:00…
    Sa nu va asteptati ca unui ospatar care lucreaza de la 6 dimineata ii face placere sa stea dupa ora inchiderii(Aici in Timisiara, unde lucrez eu, programul meu de lucru e de la ora 6 la ora 12) dupa 2/3 persoane care trag de o apa plata, si mai si ironizeaza ospatarul cu texte de genul “Daca vrei poti merge acasa ca inchidem noi” / “Uite fraieru cum sta dupa noi”. Si dupa toate astea, dupa stat o ora/doua sau chiar mai multe peste program, pleaca fara sa achite nota, sau iti lasa mai putini bani, sau nu se gandesc ca tu ai stat special pentru ei, si nu lasa nici un leu in plus.
    Dar na, asta e meseria pe care unii si-au ales-o, iar majoritatea au fost constienti de minusurile din acest job…
    Be kind, we’re all humans!

    Like

  28. Duceți va in State…acolo daca nu lași..in jur de 20%..din val.notei trage de tine..au salarii de mizerie..asta e salariul lor..Spaga..s au Tips…spaga este o jignire țipa este un serviciu recunoscut…don tot deauna a fost o meserie mizerabila!!!

    Like

  29. Nu e adevărat , nu toți ospătarii sunt la fel, eu lucrez in Dumeniu acesta și văd cât de greu e , cel mai greu e sa lucrezi cu oamenii care sunt foarte dificili , sa te duci la o masa sa ii spui unui om ca mâncarea durează și sa îți ceri scuze deșii nu e vina ta ca nu tu lucrezi la Bucătărie apoi tot pe tine sa te înjure , la asta se referă și domnișoara sau te duci duci o apa la o masa intrebi dacă mai dorește ceva spun nu după ce duci apa mai vrea un suc mai nu știu ce având terasa plină nu îți permiți niciodată sa ii mulțumești pe toți 😉

    Like

  30. Tips? Pentru ce? Comand un suc si o farfurie de mancare, el o ia din bucatarie si mi-o pune pe masa. Apa/Sucul il lasa in sticla sa il pun eu. Pentru ce tips? Ca a adus farfuria de la bucatar? II da cineva tips bucatarului? Pentru ce primeste salariu ospatarul? Pentru prezenta? Au ajuns sa faca mai multi bani decat un muncitor pe santier doar pentru ca e romanul idiot -tips la ospatar, tips la frizer, tips la spalatorie auto…Ti-e iti da cineva tips muncitorule de zi de zi?

    Like

    1. Dar ce legatura are bacsisul cu ideea intregului articol? Eu am zis ca dau bacsis intr-un local unde merg. In rest, era vorba despre comportament. Despre cei 7 ani de acasa. 😊

      Like

    2. Alexandra,salariul ospatrului e pentru ca e obligat sa servească si mizerii de caractere ale unor obosite cu o chifla in stomac ca tine,iar tipsul e pt a compensa faptul ca ca trebuie sa servească astfel de specimene primitive.de ce ar alege cineva sa lucreze pe un salariu minim ca si ospatar,care,chiar daca sunt sigur ca nu iti dai seama ce inseamna meseria asta,e foarte grea si incredibil de stresanta,cand ar putea lucra pe același salariu,la un job de 8 ore,cu un minimum de stres si munca?pt tips,deaceea…si datorită oamenilor ca tine,o sa dispară oamenii Calificați si o sa fii servita doar de copii care vor sa faca un ban pe timpul vacantei,ca niciun ospatar(in adevăratul sens al cuvântului) nu o sa mai dorească sa servească specimene cu grețuri ca tine,pt minimul pe economie.m-as bucura daca ai intelege ceva din ce ti-am scris,dar slabe șanse…

      Like

  31. Ai mare dreptate. Ospatarul trebuie sa fie politicos dar nu slugarnic.Eu sunt ospatar de meserie. Am servit si la nunti si stiu cum e.
    Nu am avut cazuri umilitoare, au fost doar unele jenante. Asta e…sunt fel si fel de oameni. Fiecare cu perceptia lui.

    Like

  32. Este tipic romanesc, orice meltean cu 10 lei in buzunar cand intra intr-un restaurant sa se dea in stamba . Ala e momentul cand se poate face remarcat si poate sa ” comande ” … vorba aceea :Prostul face orice sa iasa in evidenta…

    Like

Leave a Reply

